2.1 Шкільна освіта в умовах епідемії коронавірусу
Зміст
В умовах епідемії коронавірусу особливо важливим є захист дітей та навчальних закладів від інфікування.
Підтримання безпечної роботи в школах або відновлення їх роботи після карантину потребують врахування багатьох чинників, але за умови хорошої роботи це може посприяти покращенню громадського здоров'я.
Цей матеріал підготовлено на основі рекомендацій Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) (https://www.unicef.org/ukraine/covid19).
2.2 Рекомендації для керівників і педагогічних працівників
Зміст
Захист здоров’я учнів, вчителів і персоналу закладу освіти базується на таких загальних принципах:
- Хворі учні, вчителі та інший персонал не повинні відвідувати школу.
- Школа має забезпечити регулярне миття рук водою з милом і щоденну дезінфекцію та очищенням поверхонь дезінфекторами або хлорним розчином.
- Школа має забезпечити постачання якісної води, каналізацію та правильне поводження з відходами.
- Школа має сприяти соціальній дистанції для уповільнення поширення особливо заразних хвороб, у тому числі обмежувати скупчення людей.
|
У таблиці наведено рекомендації ЮНІСЕФ щодо заходів безпеки у закладах освіти в умовах епідемії. Заходи упорядковано за стандартами концептуальної рамки «Безпечна і дружня до дитини школа».
1. |
Захисне та сприятливе для здоров’я і навчання фізичне середовище |
1.1. Популяризуйте регулярне миття рук та наочно демонструйте, як це правильно робити.
1.2. Сприяйте формуванню позитивної гігієнічної поведінки у дітей. Для цього:
- забезпечте наявність у місцях для миття рук мила і достатньої кількості безпечної води;
- заохочуйте до частого та ретельного миття рук (не менше 20 секунд);
- розмістіть засоби для дезінфекції рук у туалетах, аудиторіях, залах, а за можливості й біля виходів;
- забезпечте окремі вбиральні (туалети) для дівчат і хлопців, підтримуйте їх у чистоті.
1.3. Забезпечте, принаймні раз на день, миття та дезінфекцію шкільних приміщень:
- особливу увагу приділяйте поверхням, яких торкаються багато людей (поручні, обідні столи, спортивний інвентар, ручки дверей та вікон, іграшки, навчальні та методичні посібники тощо);
- використовуйте 0,5% гіпохлорит натрію для дезінфекції поверхонь та 70%-й етиловий спирт для дезінфекції дрібних предметів. Забезпечте технічний персонал відповідним засобами.
1.4. Забезпечте належну циркуляцію повітря та вентиляцію там, де це дозволяє клімат (наприклад, відчиняйте вікна, використовуйте кондиціонери тощо).
1.5. Розмістіть спеціальні рекламні плакати, що заохочують до гігієни рук та органів дихання.
1.6. Організуйте щоденне прибирання сміття та його вивезення. |
2. |
Комфортне психосоціальне середовище |
2.1. Забезпечте надання психосоціальної підтримки:
- заохочуйте дітей до обговорення їхніх проблем;
- надавайте інформацію, відповідну віку дитини, без приховування фактів;
- зорієнтуйте учнів на підтримку однолітків та запобігання відчуженню і булінгу;
- переконайтеся, що вчителям відомо про місцеві ресурси для підтримки власного здоров’я;
- співпрацюйте зі шкільними психологами, медичними та соціальними працівниками для виявлення і підтримки учнів та працівників, які мають симптоми стресу.
|
3. |
Навчання дітей і дорослих на засадах компетентнісного підходу |
3.1. Забезпечте безперервність у навчанні. Це можуть бути:
- онлайн-навчання;
- радіо-, відео- чи телепередачі навчального змісту;
- щоденний або щотижневий дистанційний контроль вчителями виконання завдань учнями;
- перегляд / розробка стратегії прискореної освіти.
3.2. Запровадьте цільову профілактичну освіту:
- включіть питання профілактики та контролю захворювань у щоденний розпорядок життя школи та у навчальні програми;
- переконайтеся, що зміст навчання відповідає віку, статі, національності та фізичним можливостям учнів,
- а самі процедури інтегровані в існуючі теми.
|
4. |
Ефективне шкільне управління, партнерство
і участь |
4.1. Відстежуйте останні новини:
- дослідіть основну інформацію про коронавірусну хворобу: її симптоми, можливі ускладнення, шляхи передачі та способи запобігання зараженню;
- отримуйте інформацію тільки із офіційних джерел, таких як ЮНІСЕФ, ВООЗ, МОЗ України;
- критично ставтесь до поширення міфів, які передаються з вуст у вуста або через інтернет
4.2. Запроваджуйте практику соціального дистанціювання:
- запровадьте різночасовий початок і кінець навчального дня;
- скасуйте збори, спортивні ігри та інші заходи, що передбачають скупчення людей;
- розташуйте парти на відстані не менше одного метра одна від одної (за можливості);
- навчайте дітей створювати власний простір та уникати зайвих дотиків.
4.3. Заздалегідь встановіть порядок дій у разі виявлення симптомів захворювання в учнів або персоналу:
- процедуру взаємодії із місцевими органами охорони здоров’я і шкільним медичним персоналом;
- порядок відсторонення хворих учнів та персоналу від занять. Можливо, виникне необхідність направити учнів/ персонал до медичного закладу або відправити додому;
- поділіться інформацією щодо цих заходів із персоналом, батьками та учнями.
4.4. Сприяйте обміну інформацією:
- дотримуйтеся вказівок органів охорони здоров'я та освіти;
- перегляньте списки повідомлень про надзвичайні ситуації;
- обмінюйтеся інформацією з персоналом, опікунами та учнями про ситуацію із поширенням захворювання, а також про заходи профілактики та контролю в школі;
- наголошуйте, що батьки мають попередити школу та органи охорони здоров’я у разі, коли у когось із членів сім’ї діагностовано коронавірус, та залишити дитину вдома;
- використовуйте батьківські комітети та інші механізми для сприяння обміну інформацією;
- створіть спеціальні матеріали, наприклад, плакати, та розмістіть їх на дошках оголошень, у туалетах та інших загальних приміщеннях.
4.5. За необхідності адаптуйте шкільний регламент:
- розробіть гнучку політику відвідувань школи та відпусток, яка буде заохочувати учнів та працівників залишатися вдома під час хвороби або догляду за хворими членами сім'ї;
- скасуйте винагороди та заохочення за відмінне відвідування;
- плануйте можливі зміни в шкільному розкладі, особливо стосовно канікул та іспитів.
4.6. Контролюйте відвідування школи:
- запровадьте моніторинг відвідування школи;
- попередьте місцеві органи охорони здоров’я у разі відсутності значної кількості учнів та персоналу через респіраторні захворювання.
4.7. Підтримуйте уразливі групи населення:
- координуйте свої дії із системами соціального захисту;
- враховуйте потреби дітей із обмеженими можливостями, адже маргіналізовані групи можуть набагато сильніше потерпати від хвороби або її вторинних наслідків;
- проаналізуйте будь-які конкретні наслідки можливого збільшення ризику інфікування коронавірусом учнів у разі догляду ними за хворими вдома або поза школою.
|
2.3 Рекомендації для батьків, опікунів та інших членів родини
Зміст
1 |
Дізнайтеся із авторитетних джерел (ЮНІСЕФ, ВООЗ, МОЗ України) основну інформацію про коронавірус: симптоми захворювання, можливі ускладнення, способи передачі та запобігання зараженню тощо.
|
2 |
Стежте за здоров’ям дитини та залишайте її вдома в разі захворювання.
|
3 |
Якщо у вашої дитини наявні такі симптоми як кашель, лихоманка, задишка ‑ зателефонуйте до медичного закладу чи вашого лікаря.
|
4 |
Якщо ваша дитина почувається зле, тримайте її вдома, повідомивши адміністрацію школи (дитсадка) про причини відсутності. Попросіть навчальний матеріал, щоб дитина могла продовжувати навчання вдома. Поясніть простими словами дитині про те, що відбувається і запевніть, що вона у безпеці. |
5 |
Навчайте своїх дітей хороших гігієнічних практик:
- часто мийте руки з милом під проточною безпечною водою. Якщо мило та вода недоступні, використовуйте дезінфікуючий засіб на спиртовій основі (у складі має бути щонайменше 60% спирту);
- переконайтеся в наявності безпечної питної води й чистоті туалетів
- у громадських місцях і вдома;
- забезпечте регулярне безпечне збирання, зберігання та утилізацію відходів;
- кашляйте й чхайте в тканину або зігнутий лікоть. Не торкайтеся руками обличчя, очей, рота і носа.
|
6 |
Правильне миття рук
- Крок 1-й: Намочіть руки чистою проточною водою.
- Крок 2-й: Нанесіть достатню кількість мила на мокрі руки.
- Крок 3-й: Потріть усі поверхні рук — у тому числі тильні сторони долонь, між пальцями та під нігтями — принаймні 20 секунд.
- Крок 4-й: Ретельно сполосніть руки проточною водою.
- Крок 5-й: Витріть руки чистою сухою тканиною, рушником для одноразового використання або скористайтеся сушаркою для рук.
Мийте руки часто, особливо до і після їжі; після прочищання носа, кашлю або чхання; після відвідин ванної кімнати / туалету, а також щоразу, коли ваші руки помітно брудні.
|
Техніка миття рук
|
7 |
Діти можуть по-різному реагувати на стресові ситуації. Поширені реакції: проблеми зі сном, нічні нетримання сечі, болі в животі або головні болі, а також тривожність, замкнутість, злість, роздратування або страх залишатися на самоті. Допоможіть дітям упоратися зі стресом:
- будьте уважні до таких реакцій у дітей, заспокойте їх, пояснивши, що це нормально в умовах аномальної ситуації;
- вислухайте їхні занепокоєння. Знайдіть час, щоб втішити дітей;
- запевняйте дітей, що вони в безпеці і підбадьорюйте їх;
- забезпечте дітям умови для гри та відпочинку;
- дотримуйтеся регулярних процедур і розкладів (наскільки це можливо), особливо сну;
- розкажіть про те, що сталося, обираючи факти відповідно до віку дитини;
- наведіть чіткі приклади того, що діти можуть зробити, щоб захистити себе та інших від інфікування;
- поділіться інформацією про те, що може статися, у заспокійливий спосіб.
|
8 |
Заохочуйте своїх дітей ставити запитання та висловлювати свої почуття. Пам’ятайте, що у вашої дитини можуть бути різні реакції на стрес, тому будьте терплячі та терпимі. |
9 |
Запобігайте стигмі. Нагадуйте дітям бути уважними один до одного. |
10 |
Тримайте зв’язок зі школою, щоб отримувати інформацію. Поцікавтеся, як ви можете підтримати зусилля із забезпечення безпеки школи (наприклад, через вчительські та батьківські комітети) |
2.4 Рекомендації для дітей та молоді
Зміст
Поінформованість дітей про вірус може заохотити їх стати прихильниками профілактики та контролю захворювань удома, в школі та у своїй громаді.
1. В умовах епідемії коронавірусу є нормальним відчувати сум, занепокоєння, розгубленість, страх чи гнів:
- знай, що ти не сам / не сама — поговори з тими, кому ти довіряєш, наприклад, із батьками чи вчителем;
- докладай усіх зусиль, щоб уберегти себе, своїх близьких і друзів;
- став запитання, навчайся та отримуй інформацію з надійних джерел.
|
2. Обов’язково повідом своїх батьків, інших членів сім'ї чи вихователя, якщо почуваєшся зле, і попроси дозволу залишитися вдома.
|
3. Захисти себе та інших:
- часто мий руки (не менше 20 секунд), використовуючи мило та чисту воду;
- намагайся не торкатися обличчя руками;
- не пропонуй свою чашку, посуд, їжу чи напої іншим.
|
4. Будь лідером у збереженні свого здоров’я, безпеки своєї сім'ї, школи та суспільства:
- ділися інформацією з родиною та друзями, особливо з молодшими дітьми щодо запобігання захворюванню;
- відпрацьовуй на практиці моделі правильної поведінки, такі як чхання чи кашляння в лікоть та часте миття рук. Привчай до цього молодших членів сім'ї;
- не глузуй зі своїх однолітків та не дражни нікого через хворобу. Пам’ятай: вірус не дотримується географічних кордонів, він не обирає за національністю, віком, уміннями чи статтю.
|