Модуль 1. Основне про епідемії
1.1 Що таке епідемія
Зміст
Епідемія (від грец. επί —серед і грец. δεμος — народ) ‑ пошесть, мор, моровиця.
Українське законодавство визначає епідемію як масове поширення інфекційної хвороби серед населення відповідної території за короткий проміжок часу. У багатьох країнах світу поняття епідемії включає також випадки масового ураження, в тому числі й отруєння.
Поширення епідемії на декілька країн або на кілька континентів називають пандемією.
1.2 Як виникають і поширюються інфекційні захворювання
Зміст
Законодавство України так визначає інфекційні захворювання, джерела та чинники їх передачі:
Інфекційні хвороби - розлади здоров'я людей, що спричинені збудниками (вірусами, бактеріями, рикетсіями, найпростішими, грибками, гельмінтами, кліщами, іншими патогенними паразитами), продуктами їх життєдіяльності (токсинами), патогенними білками (пріонами), які передаються від заражених осіб здоровим і здатні до масового поширення. Небезпечні інфекційні хвороби ‑ інфекційні хвороби, що характеризуються тяжкими та (або) стійкими розладами здоров'я в окремих хворих і становлять небезпеку для їх життя та здоров'я. Особливо небезпечні інфекційні хвороби ‑ інфекційні хвороби (у тому числі карантинні: чума, холера, жовта лихоманка), що характеризуються тяжкими та (або) стійкими розладами здоров'я у значної кількості хворих, високим рівнем смертності, швидким поширенням цих хвороб серед населення. |
Джерело інфекційної хвороби ‑ людина або тварина, заражені збудниками інфекційної хвороби. Контактні особи - люди, які перебували в контакті з джерелом інфекції, внаслідок чого вони вважаються зараженими інфекційною хворобою. Чинники передачі збудників інфекційних хвороб - забруднені збудниками інфекційних хвороб об'єкти середовища життєдіяльності людини (повітря, ґрунт, вода, харчові продукти, продовольча сировина, кров та інші біологічні препарати, медичні інструменти, предмети побуту тощо), а також заражені збудниками інфекційних хвороб живі організми, за участю яких відбувається перенесення збудників інфекційних хвороб від джерела інфекції до інших осіб. |
Розвитку епідемії сприяють:
- висока щільність населення;
- мобільність населення (внутрішня і зовнішня міграція);
- скупченість у публічних місцях;
- порушення санітарного режиму праці і відпочинку;
- недостатній рівень санітарної культури населення;
- неможливість здійснення масової специфічної профілактики (відсутність або недостатність препаратів для масової імунізації тощо);
- незадовільна організація клінічної, лабораторної та санітарно-протиепідемічної допомоги населенню.
Як виникають пандемії
1.3 Розвиток деяких епідемій в Україні
Зміст
У 1970 році сталася епідемія холери в південних регіонах України. Епідемія повторилася у 1994-95 роках.
Україна віднесена до країн з епідемією туберкульозу. Щороку в Україні виявляють понад 37 тисяч хворих на туберкульоз. Понад 10 тисяч осіб помирають від цієї хвороби, стільки ж стає інвалідами.
Епідемія ВІЛ-інфекції/СНІДу в Україні досягла найбільших у Європі масштабів. Рівень захворюваності на ВІЛ-інфекцію становить 1,3 % від загальної кількості населення.
У 2008-2009 роках світом прокотилася епідемія пташиного грипу.
У 2020 році найбільш загрозливо для життя, здоров’я та економічної активності людей стала пандемія коронавірусу.
Додаткові Матеріали
10 фактів про епідемії, які пережила Україна
1.4. Як реагують на епідемії
Зміст
Епідемія вимагає реакції на всіх рівнях: індивідуальному, місцевому, державному, глобальному. Універсальним принципом попередження і зменшення негативних наслідків епідемій є одночасне застосування профілактичних і лікувальних стратегій.
Протидія епідемії потребує, насамперед, моніторингу за розвитком епідемічної ситуації. Законодавство визначає епідемічну ситуацію як показник епідемічного благополуччя території (об'єкта) у певний час, що характеризується рівнем
і динамікою захворювання людей та іншими обставинами, які впливають на поширення інфекційних хвороб.
В залежності від рівня поширення і рівня небезпеки, держави реагують на епідемії введенням таких протиепідемічних заходів:
|
Для всіх названих протиепідемічних заходів застосовують :
- дезінфекційні заходи — знищення у середовищі життєдіяльності людини збудників інфекційних хвороб (дезінфекція) та їх переносників - комах (дезінсекція) і гризунів (дератизація);
- ізоляцію — заходи, які виключають або мінімізують соціальні контакти;
- обсервацію — посилене медичне спостереження у спеціалізованих закладах охорони здоров'я.
1.5 Факти про коронавірус
Зміст
Захворювання, спричинене новим штамом коронавірусу COVID-19, отримало назву коронавірусної хвороби. У цій назві “CO” означає “corona” (корона), “VI” — “virus” (вірус), а “D” — “disease” («хвороба»).
Які симптоми коронавірусу
Серед симптомів коронавірусної хвороби — підвищення температури тіла, кашель та задишка. У тяжких випадках інфекція може спричинити утруднення дихання, пневмонію і навіть смерть. Загалом симптоми коронавірусу схожі на симптоми ГРВІ чи грипу, які трапляються набагато частіше, ніж коронавірус. Ось чому необхідне лабораторне підтвердження наявності вірусу в організмі, якщо існує підозра на зараження ним.
Як поширюється коронавірус
Вірус передається через прямий контакт повітряно-крапельним шляхом — при кашлі та чханні інфікованої людини. Люди також можуть заразитися, спочатку торкаючись поверхонь, забруднених вірусом, а потім — свого обличчя (наприклад, очей, носа, рота). Вірус може залишатися активним на поверхнях протягом кількох годин, але прості дезінфікуючі засоби його знищують.
Відео, що ілюструє швидкість поширення інфекцій
Групи ризику
Люди похилого віку та люди з хронічними захворюваннями, такими як діабет та захворювання серця, є вразливою групою. Вплив коронавірусу на дітей досі вивчається. Відомо, що коронавірусом можуть заразитися люди будь-якого віку, але поки що серед дітей зареєстровано порівняно небагато випадків захворювання. У рідкісних випадках захворювання може бути смертельним, здебільшого серед людей похилого віку, які страждають на хронічні захворювання.
Лікування
Наразі немає вакцини проти коронавірусу. Однак більшість симптомів захворювання піддаються лікуванню, а у разі раннього звернення по медичну допомогу хвороба може стати менш небезпечною.
Як можна уповільнити чи запобігти поширенню коронавірусу
Як і у випадку інших респіраторних інфекцій, таких як грип або звичайна застуда, санітарні заходи мають вирішальне значення для уповільнення поширення захворювання. Це такі щоденні профілактичні заходи:
- залишатися вдома, коли хворієш;
- при кашлі або чханні прикривати рот і ніс зігнутим ліктем або серветкою; утилізувати використану серветку негайно;
- часто мити руки з милом;
- часто мити поверхні та предмети, яких найчастіше торкаються.
Рекомендуємо переглянути трихвилинне відео про коронавірус https://is.gd/fLoirt
Додаткові Матеріали
1.6 Корисні посилання
Зміст
Цей курс базується на рекомендаціях:
Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ)
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ)
(https://www.unicef.org/ukraine/)
Міністерства охорони здоров’я (МОЗ) України
https://moz.gov.ua/koronavirus-2019-ncov
Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) також розробив детальні рекомендації щодо профілактики і контролю захворювання на COVID-19, зокрема:
«Керівництво з профілактики та контролю за COVID-19 для шкіл», розроблене ЮНІСЕФ, ВООЗ та Міжнародною Федерацією Товариств Червоного Хреста (Guidance for COVID-19 prevention and control in schools, March 2020) https://is.gd/2O3Umx |
Як вчителі можуть говорити з учнями про коронавірус (COVID-19): Практичні поради для розмов з дітьми, щоб заспокоїти та захистити їх |
Шість способів підтримки дітей під час спалаху коронавірусу (COVID-19): Поради психолога про те, як допомогти дітям впоратися з багатьма емоціями, які вони нині можуть відчувати |
Як підлітки можуть захистити свій психічний стан під час коронавірусу (COVID-19)? Шість стратегій для підлітків, які стикаються з новою (тимчасовою) нормою життя. |
Додаткові Матеріали
GUIDANCE FOR COVID-19 PREVENTION AND CONTROL IN SCHOOLS
Модуль 2. Безпека в закладах освіти в умовах епідемії коронавірусу
2.1 Шкільна освіта в умовах епідемії коронавірусу
Зміст
В умовах епідемії коронавірусу особливо важливим є захист дітей та навчальних закладів від інфікування.
Підтримання безпечної роботи в школах або відновлення їх роботи після карантину потребують врахування багатьох чинників, але за умови хорошої роботи це може посприяти покращенню громадського здоров'я.
Цей матеріал підготовлено на основі рекомендацій Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) (https://www.unicef.org/ukraine/covid19).
2.2 Рекомендації для керівників і педагогічних працівників
Зміст
Захист здоров’я учнів, вчителів і персоналу закладу освіти базується на таких загальних принципах:
|
У таблиці наведено рекомендації ЮНІСЕФ щодо заходів безпеки у закладах освіти в умовах епідемії. Заходи упорядковано за стандартами концептуальної рамки «Безпечна і дружня до дитини школа».
1. | Захисне та сприятливе для здоров’я і навчання фізичне середовище |
1.1. Популяризуйте регулярне миття рук та наочно демонструйте, як це правильно робити. 1.2. Сприяйте формуванню позитивної гігієнічної поведінки у дітей. Для цього:
1.3. Забезпечте, принаймні раз на день, миття та дезінфекцію шкільних приміщень:
1.4. Забезпечте належну циркуляцію повітря та вентиляцію там, де це дозволяє клімат (наприклад, відчиняйте вікна, використовуйте кондиціонери тощо). 1.5. Розмістіть спеціальні рекламні плакати, що заохочують до гігієни рук та органів дихання. 1.6. Організуйте щоденне прибирання сміття та його вивезення. |
2. | Комфортне психосоціальне середовище |
2.1. Забезпечте надання психосоціальної підтримки:
|
3. | Навчання дітей і дорослих на засадах компетентнісного підходу |
3.1. Забезпечте безперервність у навчанні. Це можуть бути:
3.2. Запровадьте цільову профілактичну освіту:
|
4. | Ефективне шкільне управління, партнерство і участь |
4.1. Відстежуйте останні новини:
4.2. Запроваджуйте практику соціального дистанціювання:
4.3. Заздалегідь встановіть порядок дій у разі виявлення симптомів захворювання в учнів або персоналу:
4.4. Сприяйте обміну інформацією:
4.5. За необхідності адаптуйте шкільний регламент:
4.6. Контролюйте відвідування школи:
4.7. Підтримуйте уразливі групи населення:
|
2.3 Рекомендації для батьків, опікунів та інших членів родини
Зміст
1 |
Дізнайтеся із авторитетних джерел (ЮНІСЕФ, ВООЗ, МОЗ України) основну інформацію про коронавірус: симптоми захворювання, можливі ускладнення, способи передачі та запобігання зараженню тощо. |
2 |
Стежте за здоров’ям дитини та залишайте її вдома в разі захворювання. |
3 |
Якщо у вашої дитини наявні такі симптоми як кашель, лихоманка, задишка ‑ зателефонуйте до медичного закладу чи вашого лікаря. |
4 | Якщо ваша дитина почувається зле, тримайте її вдома, повідомивши адміністрацію школи (дитсадка) про причини відсутності. Попросіть навчальний матеріал, щоб дитина могла продовжувати навчання вдома. Поясніть простими словами дитині про те, що відбувається і запевніть, що вона у безпеці. |
5 |
Навчайте своїх дітей хороших гігієнічних практик:
|
6 |
Правильне миття рук
Мийте руки часто, особливо до і після їжі; після прочищання носа, кашлю або чхання; після відвідин ванної кімнати / туалету, а також щоразу, коли ваші руки помітно брудні. |
Техніка миття рук |
|
7 |
Діти можуть по-різному реагувати на стресові ситуації. Поширені реакції: проблеми зі сном, нічні нетримання сечі, болі в животі або головні болі, а також тривожність, замкнутість, злість, роздратування або страх залишатися на самоті. Допоможіть дітям упоратися зі стресом:
|
8 | Заохочуйте своїх дітей ставити запитання та висловлювати свої почуття. Пам’ятайте, що у вашої дитини можуть бути різні реакції на стрес, тому будьте терплячі та терпимі. |
9 | Запобігайте стигмі. Нагадуйте дітям бути уважними один до одного. |
10 | Тримайте зв’язок зі школою, щоб отримувати інформацію. Поцікавтеся, як ви можете підтримати зусилля із забезпечення безпеки школи (наприклад, через вчительські та батьківські комітети) |
2.4 Рекомендації для дітей та молоді
Зміст
Поінформованість дітей про вірус може заохотити їх стати прихильниками профілактики та контролю захворювань удома, в школі та у своїй громаді.
1. В умовах епідемії коронавірусу є нормальним відчувати сум, занепокоєння, розгубленість, страх чи гнів:
|
2. Обов’язково повідом своїх батьків, інших членів сім'ї чи вихователя, якщо почуваєшся зле, і попроси дозволу залишитися вдома. |
3. Захисти себе та інших:
|
4. Будь лідером у збереженні свого здоров’я, безпеки своєї сім'ї, школи та суспільства:
|
Модуль 3. Залучення дітей і молоді
3.1 Дошкільна освіта
Зміст
У цьому розділі наведено рекомендації ЮНІСЕФ щодо залучення дітей різного віку до контролю над поширенням коронавірусної та інших інфекцій і запобігання зараженню ними.
|
1. Зосередьтеся на засвоєнні дітьми хороших поведінкових і гігієнічних практик, таких як часто мити руки та прикривати рот і ніс ліктем при кашлі та чханні. 2. Під час миття рук співайте пісню, щоб дотриматися рекомендованої тривалості процесу (20 секунд). 3. Розробіть спосіб контролю за миттям рук та продумайте винагороду за часте / своєчасне миття рук. 4. Використовуйте ляльок для того, щоб:
5. Слідкуйте, щоб діти сиділи подалі один від одного, принаймні на відстані витягнутої руки. Для цього покажіть, як «махати крилами» — для цієї вправи має бути достатньо місця, щоб не торкатися «крилами» своїх друзів. |
Пісня про миття рук
3.2 Початкова школа
Зміст
1. Обов'язково вислуховуйте, чим занепокоєні діти:
2. Підкресліть, що діти можуть зробити багато, щоб уберегти себе та інших:
3. Допоможіть дітям зрозуміти основні поняття профілактики та контролю захворювань. Використовуйте для цього вправи і відео, які демонструють способи поширення вірусів та мікробів. |
Як пояснити дітям, що таке коронавірус |
4. Продемонструйте, чому важливо мити руки з милом протягом 20 секунд:
|
3.3 Основна і старша школа
Зміст
1. Обов’язково вислуховуйте, чим стурбовані учні, та відповідайте на всі їхні запитання. 2. Підкресліть, що учні можуть зробити багато, щоб захистити себе та інших:
3. Заохочуйте учнів до попередження та подолання стигми:
4. Створіть учнівське «інформаційне агентство» для поширення інформації у сфері безпечної поведінки і здорового способу життя:
5. Включіть відповідний компонент профілактичної освіти до різних шкільних предметів:
|
Ця інформація може врятувати життя. Коронавірус